ادیان در خدمت انسان |
|||
---|---|---|---|
نویسنده/مترجم: امام موسی صدر | ناشر: انتشارات فرهنگی پژوهشی امام موسی صدر | ||
تعداد صفحات: 408 | سال انتشار: 1394 | ||
توضیحات بیشتر
ادیان در خدمت انسان دومین جلد از مجموعه کتاب های در قلمرو اندیشه امام موسی صدر است که مشتمل بر ۲۹ مقاله، سخنرانی و گفت وگو از امام موسی صدر دربارۀ دین، انسان، اسلام، تربیت، عبادت، تشیع، آزادی و … است. نام کتاب از موضوع سخنرانی تاریخی امام موسی صدر در کلیسای کبوشین بیروت اقتباس شده است. در این کتاب از آزادی مطبوعات، نقش و جایگاه دین در دنیای امروز، تمدن درخشان اسلامی و همچنین عدالت در اسلام صحبت شده که دیدگاه های متنوعی از امام موسی صدر به خصوص درباره مسائل روز را مطرح می کند. عناوین گفتارها و مقالاتی که در این کتاب آمده به این شرح است: ادیان در خدمت انسان؛ در پاسداشت آزادی؛ دین در جهان امروز؛ دین و مشارکت اجتماعی؛ جلوههایی از تمدن ما؛ شیوههای تربیتی و مبادی دین؛ جایگاه دین در جنبشهای رهایی بخش؛ مبارز کیست؟؛ پیام انبیا، سرچشمه قیام؛ ایمان به رسالات خداوندی؛ پیامبری و پیامبران؛ اسلام و مخاطب معاصر؛ اسلام، ارزشها و مفاهیم انسانی؛ اسلام و عدالت اجتماعی و اقتصادی؛ ابعاد اجتماعی اسلام؛ اسلام و خانواده در جامعه پیشرفته؛ صلح، پیوند پاینده اسلام و مسحیت؛ فرق اسلامی؛ شیعه و دیگر فرق اسلامی؛ شیعه و تشیع؛ محمد، پیامبر بت شکن؛ موعود و میعاد؛ عبادت و عبودیت؛ اخلاق پیروزی؛ شأن امت و سرنوشت آن؛ زکات فطر؛ پس از عید؛ روزه تمرین جهاد و موجبات پیروزی.
|
عدل الهی |
|||
---|---|---|---|
نویسنده/مترجم: شهید مطهری | ناشر: صدرا | ||
تعداد صفحات: 320 | سال انتشار: 1394 | ||
توضیحات بیشتر
آثار متنوع و متعددی که از استاد شهید مرتضی مطهری (ره) منتشر شده، غالبا سخنرانی هایی است که ایشان به مناسبت های مختلف ایراد کرده بودند و به نسبت تعداد کمتری اثر دست نویس می توان از ایشان یافت . از معدود آثار ارزشمندی که ثمره قلم حکیمانه ایشان می باشد، کتاب عدل الهی است که در سال 1352 اقدام به نگارش آن نموده اند . در بخش اول کتاب که عنوانش عدل بشری و عدل الهی است از رابطه میان مالکیت خداوند و رابطه آن با عدل، تعاریف چهارگانه عدل، ایرادها و اشکالات وارد به مساله عدل سخن می گویند . در بخش دوم برای مشکلی که به نظر متکلمین اسلامی در باب تعریف عدل دیده می شود، راه حل ارایه می کنند . بخش سوم در واقع تحلیل و بررسی مساله تبعیض ها در نظام طبیعت و رابطه آن با موضوع عدل خداوند است که در آن پس از طرح اشکال مصادیق مختلف آن را مورد نقد و مطالعه قرار می دهند . پس از آنکه در بخش چهارم به طرح اشکال مساله شرور در هستی و تبیین آن پرداخته می شود، استاد در بخش پنجم فواید شرور را برمی شمرند که شر دانستن شر به جهت نگاه جزء نگر ماست والا با نگاه به کل عالم هستی و حیات ازل تا ابد نمی توان واقعا شرور را شر دانست . بخش ششم نگاهی است به اشکالی که راجع به موضوع مرگ و میرها و دیدگاه های مختلفی که در این رابطه وجود دارد . در بخش هفتم پس از طرح شبهات عدل خداوند در دنیا، به اولین شبهه از شبهات وارد به موضوع عدل خداوند در آخرت یعنی مجازات های اخروی می پردازند و پس از طرح مسئله جزا و تبیین تفاوت های دنیا و آخرت و کیفرها آنها را به سه دسته تقسیم و با هم مقایسه می کنند . بخش هشتم طرح دومین شبهه اخروی و موضوع شفاعت است که پس از بیان هفت اشکالی که بر آن وارد شده با تقسیم بندی مساله شفاعت به پاسخ اشکالات می پردازند . |
حقوق بشر و راهکارهای اجرای آن |
|||
---|---|---|---|
نویسنده/مترجم: دکتر حسین مهرپور | ناشر: اطلاعات | ||
تعداد صفحات: 216 | سال انتشار: 1391 | ||
توضیحات بیشتر
این مجموعه مشتمل بر شش گزارش و سه مقاله است که در آن اطلاعاتی درباره حقوق بشر یا حقوق و آزادیهای اساسی و بعضی معاهدات و نهادهای بینالمللی حقوق بشر، همچنین تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به آنها گردآمده است.
|
نقد و بررسی نظریه های عدالت |
|||
---|---|---|---|
نویسنده/مترجم: احمد واعظی | ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) | ||
تعداد صفحات: 544 | سال انتشار: 1388 | ||
توضیحات بیشتر
تحلیل انتقادی برخی از نظریه های مهم و اثرگذار در باره عدالت پژوهی، از اهداف اصلی نگارش این اثر به شمار می آید. |
آزادی های گروهی در نظام جمهوری اسلامی ایران در پرتو نظام بین المللی حقوق بشر |
|||
---|---|---|---|
نویسنده/مترجم: امید نوروزی, محبوبه کیامرثی | ناشر: پریکا | ||
تعداد صفحات: 232 | سال انتشار: 1387 | ||
توضیحات بیشتر
کتاب حاضر، در قالب چهارفصل به آزادیهای گروهی در نظام جمهوری اسلامی ایران میپردازد. |
عدالت ترمیمی |
|||
---|---|---|---|
نویسنده/مترجم: حسین غلامی | ناشر: مجد | ||
تعداد صفحات: 144 | سال انتشار: 1390 | ||
توضیحات بیشتر
نویسنده در این کتاب میکوشد توصیفی اجمالی یا نگرشی کلی از ‘عدالت ترمیمی’ به دست دهد. |
نظریه عدالت از منظر امام خمینی، امام موسی صدر و ابونصر فارابی |
|||
---|---|---|---|
نویسنده/مترجم: محمدحسین جمشیدی | ناشر: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی | ||
تعداد صفحات: 700 | سال انتشار: 1381 | ||
توضیحات بیشتر
عدالت محور زندگانی انسان است. جامعه نیز جز با قیام به قسط و گسترش آن قوام نمی یابد. |
انديشه عدالت |
|||
---|---|---|---|
نویسنده/مترجم: آمارتيا سن | ناشر: نی | ||
تعداد صفحات: 548 | سال انتشار: 1392 | ||
توضیحات بیشتر
آمارتیا کومار سن (متولد سوم نوامبر ۱۹۹۳) فیلسوف و اقتصاددان و نظریهپرداز اجتماعی برجستۀ هندی و استاد دانشگاه¬های توماس لامونت و هاروارد است. سن در سال ۱۹۹۸ به خاطر کوششهایش در حوزۀ اقتصاد رفاه و نظریۀ انتخاب اجتماعی و به دلیل علاقه¬اش به رفع مشکلات جوامع فقیر نوبل علوم اقتصادی را از آن خود نمود. وی دارای آثار، نظریه¬ها و ابزارهای اندازهگیری مهمی درحوزۀ توزیع درآمد، فقر و اقتصاد رفاه است. سن به داشتن نگاهی انسانی به اقتصاد مشهور است و نظریاتش بیش از همه از ارسطو، آدام اسمیت، مارکس و رالز متأثر است. سن علاوه بر پذیرش اهمیت نهادهای اجتماعی، وضعیت بالفعل زندگی مردم را مبنای عدالت قرار میدهد. بر این اساس، نظریۀ قابلیت را با این رویکرد که هر فردی به تناسب قابلیتهایش از مزایایی برخوردار میشود، با این شرط که امکان بروز استعدادهای افراد در جامعه موجود باشد، مطرح کرده است. به باور سن، اگر بنای عدالت را بر نهادهای اجتماعی قرار دهیم، وضعیت بالفعل زندگی مردم تحتالشعاع قرار میگیرد. در واقع سن، در تبیین نظریهاش به جوامع شرقی نیز نظر داشته و از مصداقهای شرقی مانند اسطورههای ایرانی و هندی و همچنین گفتار اندیشمندان شرقی نظیر ابوریحان بیرونی کمک میگیرد. سن معتقد است جوامع شرقی در توجه به حقوق افراد، پیشرو بودهاند اما استعمار غربیان بر این جوامع، سبب شده تا مشکلات حقوق بشر و چالشهای دموکراسی در آنها بروز کند. وی در توضیح فهم خود از مفهوم نظریۀ عدالت قائل به این است که باید به چگونگی افزایش عدالت و از میان برداشتن بی¬عدالتی پرداخت، نه اینکه مسائل مربوط به ماهیت عدالت کامل را حل و فصل کرد. یکی از دلایل جذابیت بیشتر این کتاب، به ویژه برای اندیشمندان جوامع غیرغربی، منشأ غیرغربی سِن و تاثیرپذیری جدی او از سنت اندیشه هندی–شرقی اندیشۀ عدالت اوست. اندیشۀ عدالت مشتمل است بر یک فصل مقدماتی و چهار بخش، شامل ۱۸ فصل. در فصل مقدماتی او به تبیین رهیافت خود نسبت به عدالت پرداخته است. در چهار بخش بعدی، سِن به ترتیب «اقتضائات عدالت»، «اشکال استدلال»، «مواد عدالت» و «احتجاج عمومی و دموکراسی» را مورد بحث قرار داده است. |
در هوای حق و عدالت (از حقوق طبیعی تا حقوق بشر) |
|||
---|---|---|---|
نویسنده/مترجم: محمدعلی موحد | ناشر: کارنامه | ||
تعداد صفحات: 654 | سال انتشار: 1385 | ||
توضیحات بیشتر
تاب «در هوای حق و عدالت» یکی از بهترینها در نوع خود است، موضوعی که دکتر موحد در کتاب پیگیر آن است از "حق" و "حقوق" ذاتی انسانها شروع شده و سیر تکامل اندیشه را در این عرصه پی میگیرد. در کتاب در هوای حق و عدالت چالشهای ذهنی انسانها در مورد حقوق طبیعی تا حقوق بشر بیان شده و در ضمن آن با اندیشمندان چون: جان لاک، امانوئل کانت، منتسکیو، ژان ژاک روسو آشنا خواهید شد. |
دموكراسي (جامعهشناسي تاريخي تحولات دموكراتيك) |
|||
---|---|---|---|
نویسنده/مترجم: چارلز تيلي | ناشر: جامعه شناسان | ||
تعداد صفحات: 272 | سال انتشار: 1391 | ||
توضیحات بیشتر
|
درآمدی بر نظام سیاسی عدالت در اسلام |
|||
---|---|---|---|
نویسنده/مترجم: علی اکبر علیخانی | ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی | ||
تعداد صفحات: 312 | سال انتشار: 1388 | ||
توضیحات بیشتر
مسئله عدالت در جامعه هرچند از یک منظر مسئله ای پیچیده و دارای ابعاد ولایه های گوناگون وپیوسته است اما ازمنظر دیگر حرکت به سوی آن امکان پذیر است و هیچ وقت هیچ جامعه ،سازمان،ساختاروهیچ قسمتی از زندگی بشر برای رسیدن به عدالت با بن بست مواجه نمی شود.اگر بتوان روزی یک «نظریه عدالت » ارائه کرد ، روشن بودن نسبت عدالت با سایر پدیده ها ومفاهیم مهم مشابه خود، هم به دقیق شدن نظریه کمک می کند و هم به ما امکان می دهد نظریه عدالت را در قالب یک نظام منسجم تر وهمه جانبه نگرتر تدوین کنیم. این کتاب این هدف را پی می گیرد.کتاب شامل دوفصل است؛ |
«عدالت و عقلانیت در فقه و حقوق» |
|||
---|---|---|---|
نویسنده/مترجم: سید محمد اصغری | ناشر: اطلاعات | ||
تعداد صفحات: 360 | سال انتشار: 1386 | ||
توضیحات بیشتر
«فقه»، نوعی علم، آگاهی و فهمیدن است. فقه در لغت به معنای فهم دقیق مسائل نظری است. احکام فقهی با نظام #حقوقی_اسلامی، نظام دینی و اجتماعی است؛ چون مبنای اصلی آن کتاب و سنت معصومان (ع) است. همچنین اجتماعی است؛ چون یکی از اهداف عمده و اساسی نظام فقهی اسلام، تأمین سعادت اجتماع و ایجاد نظم در روابط زندگی جمعی و مشترک انسانها است. |
درسهای دموکراسی برای همه |
|||
---|---|---|---|
نویسنده/مترجم: حسین بشیریه | ناشر: نگاه معاصر | ||
تعداد صفحات: 224 | سال انتشار: 1379 | ||
توضیحات بیشتر
در این کتاب طی 8فصل مباحثی در باب دموکراسی فراهم آمده است. نگارنده بر این باور است: اصول و قواعد دموکراسی به نحو فزایندهای به اصول و قواعد زندگی سیاسی تبدیل میشود و از این رو حوزه علم #دموکراسی و علم سیاست یکسان میگردد.با توجه به این مسئله, موضوع کتاب حاضر, همان علم سیاست عملی یا تاسیس است. در فصل نخست کتاب مبانی فکری دموکراسی یعنی: #لیبرالیسم, پراگماتیسم, نسبیگرایی, اصالت قرارداد, قانون و نظایر آن بحث و بررسی میگردد. در فصل دوم اندیشههای بنیانگذاران دموکراسی (ارسطو, جان لاک, روسو, دوتوکویل, استوارت میل تا آرون, پوپر و آنتونی داونز) معرفی میشود. فصل سوم و چهارم مربوط به تاریخچه و مبانی حکومت دموکراتیک است' .احزاب و انتخابات', 'انواع دموکراسی 'و 'آینده دموکراسی 'مطالب بعدی این کتاب هستند . |